Mediciner och preparat ..2012-08-31 @ 23:02:00


Hello allihopa!
Tänkte dela med mig av medicinen som jag har tagit och ska ta, under IVF-behandlingen. :)

1. Synarel, en nässpray som jag har tagit sen den 28/7, en gång i varje näsborre morgon och kväll. Den används för att förhindra spontan ägglossning och ett för tidigt bildande av gulkroppar. Sista sprayningen ska göras i morgon. (en gång i varje näsborre, en gång på morgonen och en gång på kvällen)

2. Puregon. Tas via en spruta (puregonpenna, ser ut som en insulinpenna) i magen en gång om dagen för att man ska utveckla folliklar i äggstockarna. Folliklar är små runda säckar som innehåller äggceller. Denna började jag med den 21/8 och samma dag halverade jag min dos med nässpray. Jag tog 75 IE/dag och sista sprutan tog jag idag.

3. Otrivelle ska jag ta i morgon klockan 22.00. Det är en enda spruta och den tas för att utlösa ägglossning. Äggen är färdiga att plockas ut ca 36 timmar efter att man har tagit sprutan. Så på måndag åker vi till Malmö! :)

4. Lutinus är en vaginaltablett som ska tas tre gånger om dagen med start på äggplockningsdagen, dvs måndag. Lutinus innehåller progresteron som ska hjälpa till att behålla graviditeten. Jag har fått tre kartonger med såna här, så man ska ta dem ett bra tag verkar det som.

I övrigt kan jag säga att när jag var på ultraljudskontroll i går, för att kontrollera om mina äggblåsor (folliklar) växt som de skulle och det såg bra ut (på vänster sida var de för små och få, men de på höger sida såg jättebra ut), så fick jag också kolla på äggblåsorna på ultraljudskärmen! :) De såg ut som bubblorna som blir när man blåser med sugrör i mjölk. ;)

Och som jag sa, på måndag åker vi till Malmö för äggplockning och sen återförande av ett befruktat ägg på onsdag eller torsdag! :D Jag håller alla mina tummar och tår för att detta ska lyckas!

Här är medicinerna i ordning:




Kommentarer
Postat av: Sofie

Håller tummar som in i helvete!

Svar: Taaaack som tusan!!
Hanna

2012-08-31 @ 23:48:44
Postat av: Linda L

Jag känner igen proceduren även om jag hade andra "märken" av läkemedel. Den nässprayen jag tog skulle jag ta fyra gånger om dagen, en spray i vardera näsborre, halverades när nästa läkemedel kom in i bilden. Sprutorna fick vi själva blanda till eller vad man ska kalla det och sen sticka i magen, ingen "insulinpenna" här. Gubben fick sticka mig då jag hade svårigheter att göra det själv. Men ovitrellen hade vi också. Slutligen hade jag en annan sort vaginaltabletter.

Svar: Ja, det finns ju lite olika varianter :) jag är glad att jag fick sprutorna ! Jag hade varit jättenervös att jag skulle göra fel om jag skulle mixa ihop det själv!
Hanna

2012-09-25 @ 20:39:16
URL: http://mammadolfijn.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0