S:t Sigfrids källa ..2013-07-18 @ 15:26:00


Idag bestämde jag och Maximus oss för att ta en liten promenad till S:t Sigfrids källa som ligger i närheten.
 
 I skogen hittade vi hur mycket blåbär, hallon och lingon som helst! 
 
 
"S:t Sigfrids källa
 
° På 1000-talet vandrade Sankt Sigfrid enligt folksägnen från Loverslund längs Hagbyån, förbi Arby och vidare den gamla åsvägem mot nordost - förbi Mortorp med Växjö som mål.
 
Hela tiden samlade han folk och kristnade många.
 
Här i Källebäcksmåla i norra kanten av Mortorp på gränsen till Sankt Sigfrids församling finns en levande muntlig tradition att källan som bryter fram på åsens nordsluttning, är densamma vari Sankt Sigfrid döpte en liten skara av vårt folk.
 
Tack vare en gåva från f. nämndemannen Enok Theander i Nybro, till Sankt Sigfrids hembyggdsförening, har källan utrustats med minnestavla och en vattenskopa vilka invigdes och hedrades med en gudstjänst på Aposteldagen den 29 juni 1986."
 
Nu är varken jag eller Max speciellt intresserade av att folk tror att någon jag aldrig tidigare hört talas om gick förbi här en gång och döpte lite människor... Men det är en mysig plats för det och jag tror Max håller med. ;)
 
Här hänger då den där skopan det stod om...
 
Gott att få släcka törsten minsann
 
"Traditionen berättar att här döpte Sankt Sigfrid smålands apostel."
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0