En graviditet, del 4 ..2014-09-26 @ 16:05:00


I slutet av augusti skulle vi på ett extra ultraljud pga att vi gjort IVF och som jag nämnde tidigare så upptäcktes det då att bebisen var lite liten. Därför fick vi komma tillbaka på tillväxtmätningar för att mäta bebisens tillväxt (logiskt), kontrollera flödet i navelsträngen och kolla hjärtljud. Allt såg bra ut så det var inget mer med det. 
 
Måndagen den 8e september var jag på en vanlig rutinkontroll hos min barnmorska, där det visade sig att mitt blodtryck låg en aning högt, så hon sa till mig att vila och sen säga till om det när vi skulle på tillväxtmätning på sjukhuset dagen efter. Trycket var fortfarande högt men jag fick åka hem med order om att ringa så fort jag kände att jag mådde dåligt. Tex om jag fick huvudvärk, blev skakig eller hade protein i urinen (vilket man kontrollerar med en liten sticka, typ som ett graviditetstest), för då var det tecken på havandeskapsförgiftning.
 
På onsdagsmorgonen vaknade jag och kunde knappt hålla i telefonen pga att händerna skakade och jag fick utslag på stickan, så jag ringde förlossningen och de sa åt mig att komma in. Där blev jag undersökt och fick bekräftat att det var havandeskapsförgiftning, så de beslutade sig för att behålla mig där i alla fall över natten. Lillknodden i magen mådde i alla fall bra. Jag fick en stilig nål i armen och sen var det bara att ha tråkigt resten av dygnet. Jag fick åka hem redan dagen därpå.
 
 
Nästkommande vecka var det två barnmorskebesök, för att hålla koll på blodtrycket, och en tillväxtmätning på schemat. Jag visste efter torsdagens besök hos barnmorskan att de antagligligen skulle lägga in mig igen efter tillväxtmätningen på fredagen, så jag packade väskan och åkte till sjukhuset, där jag återigen fick stanna. Tråååååkigt. Men samtidigt är det ju skönt att vara på sjukhuset där folk har koll på att en mår bra hela tiden. Men ja, långtråkigt.
 
Ny nål
 
Så nu har jag suttit här på sjukhuset sen i fredags. Vi har tagit ungefär tre miljoner blodtryck och femtio blodprover, så det är ju spännande. Lite olika blodtryckssänkande mediciner har delats ut och nu håller trycket sig ganska stabilt, så i natt får jag sova hemma! Men det är tillbaka hit i morgon igen som gäller. Puh...
 
De otroligt roliga dagsrutinerna ser ut som så; jag blir väckt halv åtta, tar blodtryck, kissar i en mugg och väger mig. Frukost och blodtryckssänkande medicin klockan 8.00. Ctg (lyssna och kartlägga barnets hjärtljud) ca kl 10. Blodtrycksmätning igen klockan 11.30, så tills dess får jag vila och sen är det lunch. Medicin klockan 14, blodtrycksmätning 16.30 och sen middag. Kvällsfika klockan 19, medicin och mäta blodtrycket igen klockan 20. Sen får jag sova. Till klockan 2, för då ska jag ha medicin igen. Och sen börjar det om. Så, så spännande har jag det om dagarna! Ni kan ju tro att det blir lite långtråkigt... Och det blir det också. Det är tur att jag har så många gulliga vänner och släktingar som kommer och hälsar på! I lördags kom till exempel Amanda, Andréa, Tina och Mimmi hit och fixade babyshower. Bästa ni, tack så himla himla mycket! <3
 
Nu får vi bara se hur det går med mina värden och blodtryck och allt, och om de ska sätta igång mig innan beräknad dag för förlossning. Det lutar åt det i alla fall. I morgon räknas jag som fullgången så blir jag sämre finns inte mycket anledning att hålla upp på det mer. Jag ska hålla er så uppdaterade jag kan, genom facebook! Ni kan vara lugna ;) KRAM ALLA FINA! 

Kommentarer
Postat av: Margareta och Ginnis

Hoppas att du fick en härlig att hemma med Ola och djuren! Tillbaka till sjukhuset nu då? Tänker på dig dagligen och hoppas att det inte dröjer länge nu. Många kramar!

Svar: Blodtrycket hade stigit när jag skulle hem, så jag kom aldrig iväg.. Men fick byta rum till ett enkelrum och så kom Ola och sov här så det var mysigt ändå :) Snart kommer bebisen ut, ska du se! Kramar!
Hanna

2014-09-28 @ 12:42:22
URL: http://perroginnis.blogg.se
Postat av: Margareta och Ginnis

Inte en härlig att! Utan en härlig natt! Och en härlig kväll! Och en härlig morgon!

2014-09-28 @ 12:44:01
URL: http://perroginnis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0